Aisin Europe, tot voor kort gekend als AW Europe, is een wereldwijde fabrikant van originele en tweedehands auto-onderdelen. Het bedrijf is marktleider in de productie van automatische versnellingsbakken. De Belgische tak van Aisin specialiseert zich onder meer in het herstellen en vernieuwen van gebruikte auto-onderdelen.
Sinds enkele jaren zet Aisin Belgium sterk in op remanufacturing of herfabricage van automatische transmissies. Het bedrijf zamelt afgedankte versnellingsbakken in, herstelt en reinigt ze en brengt ze opnieuw naar het niveau van een nieuwe versnellingsbak. De vernieuwde toestellen worden gebruikt voor reparaties.
“Herfabricage wordt steeds belangrijker voor ons. Het is een manier om tegemoet te komen aan de uitdagingen van de klimaatcrisis”, zegt Achimi Hassaini, Head of Operations. “Door afgedankte toestellen opnieuw te gebruiken, moeten we minder grondstoffen aankopen. Voor het herfabricageproces kiezen we voor milieuvriendelijke methodes, die bijvoorbeeld weinig water verbruiken. Zo verkleinen we onze klimaatvoetafdruk.”
Hoge kwaliteitseisen
Om hergebruik te doen slagen, moeten klanten wel een tweedehands versnellingsbak in hun auto willen. Daarom werkt Aisin Belgium volgens de hoogste kwaliteitsnormen, aldus Achimi Hassaini. “Elk onderdeel wordt gereinigd en gecontroleerd. Na het herfabricageproces zie je geen verschil meer met een nieuwe versnellingsbak. Ook de prestaties zijn vergelijkbaar, dat controleren we met peperdure, gespecialiseerde testtoestellen. Al onze vernieuwde versnellingsbakken halen het niveau van Original Equipment (OE).”
“Onze klanten raken steeds meer overtuigd van het potentieel. Dat heeft natuurlijk met de prijs te maken: een tweedehands versnellingsbak is goedkoper. Bovendien werken wij voor grote automerken die zelf ook aan strenge duurzaamheidseisen moeten voldoen. Hergebruik past perfect in dat kader.”
Lagere kost
In de Belgische Aisin-vestiging in Bergen is remanufacturing inmiddels goed voor een jaarlijkse omzet van 10 miljoen euro. Daar zit nog een stevige groeimarge op, weet Supply Chain Manager Régis Sénéca. “Twee jaar geleden zetten we elke dag één ploeg in voor herfabricage. Vandaag werken we in drie ploegen, op volle capaciteit.”
“We nemen onze hergebruikactiviteiten heel serieus. Naast omzetdoelen hebben we specifieke KPI’s rond kwaliteitsmonitoring, kostenbeheersing … Op die manier kunnen we een kwaliteitsvolle tweedehands versnellingsbak op de markt brengen voor een fractie van de prijs van een nieuwe.”
“Na het herfabricageproces zie je geen verschil meer met een nieuwe versnellingsbak. Ook de prestaties zijn vergelijkbaar. Dat controleren we met peperdure, gespecialiseerde testtoestellen”
Achimi Hassaini, Head of Operations
Toekomstvisie
In de toekomst wil Aisin zijn remanufacturing-activiteiten nog opschalen. Sénéca: “Vandaag vernieuwen we ongeveer 400 versnellingsbakken per maand. Tegen 2023 zouden dat er 1600 moeten zijn. Niet weinig, maar hergebruik gaat de komende jaren alleen maar belangrijker worden. We zijn ook gestart met een klein onderzoeksproject naar de hergebruikmogelijkheden van elektronische onderdelen. Zo kunnen we ons remanufacturing-verhaal verder uitbreiden.”