Capgemini maakt diversiteit concreet: “Al onze medewerkers moeten zichzelf kunnen zijn”

Capgemini is een wereldwijde speler in consulting-, strategie- en technologiediensten. Het bedrijf draagt diversiteit en inclusie hoog in het vaandel: “Mensen moeten zich bij ons thuis kunnen voelen, ongeacht hun sekse, kleur of achtergrond. Dat komt hun welzijn en hun motivatie ten goede.”
Gelijkheid tussen mannen en vrouwen staat bij Capgemini België al geruime tijd op de agenda. De jongste jaren komt daar ook een focus op diversiteit bij. “Strategie- en managementconsulting is vaak nog een mannenwereld, en ook niet superdivers”, zegt Deborah Deepa, Diversity & Inclusion Leader. “Met concrete acties willen wij op dat vlak een verschil maken. We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich goed in hun vel voelen en zichzelf kunnen zijn.”
Culturen en levenswijzen
De acties waar Capgemini voor kiest, variëren van kleine initiatieven tot duidelijke statements. Zo krijgen jarigen al een tijdje niet meer standaard een fles wijn cadeau, maar zijn er verschillende niet-alcoholische alternatieven. “Ook op recepties voorzien we voldoende niet-alcoholische dranken”, vertelt Deepa. “De pennen die we gebruiken dragen allemaal een regenbooglogo. We besteden ook aandacht aan feestdagen die in België normaal niet gevierd worden, zoals Diwali, het Indiase hindoefeest van het licht. We vinden het belangrijk om meerdere culturen en levenswijzen te erkennen en te ondersteunen. Daarnaast mogen onze werknemers op hun eigen tempo groeien: sommigen gaan keihard voor hun carrière, anderen besteden liever wat meer tijd aan hun gezin, hobby’s of sportactiviteiten. Beide opties zijn oké. Zo voelt iedereen zich een stukje thuis bij ons.”
Vechten voor gelijkheid
Echte inclusie vraagt ook naar externen toe een standvastig beleid. Als het nodig is, neemt Capgemini een duidelijk standpunt in. “Veel van onze klanten zijn zelf vragende partij voor meer diversiteit, maar soms botsen we toch op spanningen”, weet Cindy Claeys, Senior SAP Consultant en Lead van Women@Capgemini. “Zo dragen enkele van onze vrouwelijke collega’s een hoofddoek. Heel af en toe gebeurt het nog dat een klant dat moeilijk kan aanvaarden. In zo’n geval zullen wij vechten voor onze waarden en de klant uitleggen dat de collega in kwestie alle kwaliteiten heeft om een project succesvol uit te voeren. Op dat vlak willen we echt een duidelijke boodschap geven.”
"Heel af en toe gebeurt het nog dat een klant moeilijk kan aanvaarden dat iemand een hoofddoek draagt. In zo’n geval zullen wij vechten voor onze waarden en uitleggen dat onze collega alle kwaliteiten heeft om een project succesvol uit te voeren"
Cindy Claeys, Senior SAP Consultant
Monitoring
Om de vooruitgang op het vlak van diversiteit en inclusie te monitoren, heeft Capgemini Global recent kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) vastgelegd. Zo is er inmiddels een dashboard dat onder meer de verhouding tussen het aantal mannen en vrouwen opvolgt. “Als de doelen niet gehaald worden, wordt het management op de vingers getikt. Vijf jaar geleden was daar nog geen sprake van”, aldus Claeys. “Daarnaast sturen we op regelmatige tijdstippen een interne survey uit om te meten of onze medewerkers tevreden zijn. Op basis van de resultaten stellen we plannen op voor de verschillende units.”