Proximus: “Mobiliteitsbudget is hefboom voor klimaatvriendelijke verplaatsingen”

Telecombedrijf Proximus kiest bewust voor duurzame mobiliteit. Meer telewerk en een flexibel mobiliteitsbudget spelen daarin een belangrijke rol. De nieuwe aanpak moet onder meer toelaten om de CO2-uitstoot drastisch te verlagen: “Tegen 2030 willen we geen fossiele brandstoffen meer gebruiken in onze gebouwen of ons wagenpark.”
Proximus is een Belgische aanbieder van vaste en mobiele telefonie, internetdiensten en televisie. Gregory Jacobs, Compensation & Benefits Manager: “Als grote Belgische speler wil Proximus ten volle zijn klimaatverantwoordelijkheid nemen. De komende jaren gaan we onze werking maximaal verduurzamen.”
“Tegelijk moeten we attractief blijven op de arbeidsmarkt. Veel werknemers verwachten toch nog de mogelijkheid om een bedrijfswagen te kiezen. Bovendien is het aanbieden van diverse mobiliteitsoplossingen op fiscaal vlak interessanter dan een loonsverhoging. Die evenwichtsoefening hebben we vertaald naar een mobiliteitspolicy waarin we zoveel mogelijk de duurzame kaart trekken.”
Impact creëren
Het duurzame mobiliteitsbeleid van Proximus rust op drie pijlers: telewerk, een flexibel mobiliteitsbudget en zero-emissiewagens. Philippe Deconinck, Sustainability Specialist: “Telewerk was al voor de COVID-19-crisis in opmars bij Proximus. Onze medewerkers komen tegenwoordig veel minder naar kantoor. Omdat veel kantoren nu leegstaan, wordt onze campus aan het Noordstation in Brussel straks volledig vernieuwd. Eén toren wordt ingericht flexkantoren en meetingruimtes, in de andere komen appartementen, handelszaken en sportfaciliteiten.”
“Tegen 2030 willen we fossiele brandstoffen bannen uit onze bedrijfswagens en gebouwen”
Gregory Jacobs, Compensation & Benefits Manager
“Voor hun resterende verplaatsingen bieden we onze werknemers een mobiliteitsbudget aan. Daarin worden alle potentiële keuzes in euro’s uitgedrukt: een wagen, een brandstofkaart, een treinabonnement … Via het VAIGO-mobiliteitsplatform kunnen mensen hun budget zelf besteden. We bouwen wel incentives in om duurzame mobiliteit aantrekkelijker te maken. Zo telt de prijs van een treinabonnement niet volledig mee, zodat mensen meer geld overhouden als ze voor het openbaar vervoer kiezen. Omgekeerd rekenen we altijd parkeerkosten aan, ook als mensen intern bij ons parkeren. Daardoor zijn verplaatsingen met de wagen in verhouding veel duurder. Opteren werknemers alsnog voor een bedrijfswagen, dan kiezen we zoveel mogelijk voor zero-emissiewagens.”
CO2-uitstoot verlagen
Momenteel rijdt 20% van het wagenpark bij Proximus volledig elektrisch. Dat aantal neemt elk jaar toe, weet Gregory Jacobs. “De wet stelt dat bedrijfswagens vanaf 2026 geen fossiele brandstoffen meer mogen gebruiken. Wij mikken op 2025 om daar definitief afscheid van te nemen. Dat zijn toch ongeveer 4200 voertuigen die vanaf 2025 op groene elektriciteit of op waterstof zullen rijden. Tegen 2030 willen we fossiele brandstoffen ook uit onze gebouwen bannen. Daardoor zou onze eigen CO2-uitstoot tot nul worden teruggebracht tegen 2030.”
“De komende jaren gaan we op mobiliteitsvlak vooral naar meer flexibiliteit. Als mensen minder vaak naar kantoor komen, hebben ze niet meer voor alles een abonnement nodig. Onze werknemers kiezen vandaag al eerder voor rittenkaarten dan voor een treinabonnement. Die flexibiliteit willen we in de toekomst maximaal aanbieden.”